Home » app

Tag: app

Bankrekening openen en bankieren kan nog steeds zonder app en zonder selfie

De samenleving is in hoog tempo aan het digitaliseren. Op zich is dat niet iets slechts, maar we moeten daarbij niet de menselijke maat uit het oog verliezen. Er zijn grote groepen ouderen en mensen met een beperking die hier niet in mee kunnen en/of willen gaan. En daarnaast lezen we ook steeds vaker dat persoonsgegevens op straat liggen door een datalek of hack van de ICT-systemen van bedrijven. Je wilt dus ook als digitaal vaardig persoon niet zomaar overal je persoonsgegevens achterlaten.

In dit bericht kun je lezen dat de ASN bank mensen onnodig dwingt tot het maken van een selfie en het laten uitlezen van de NFC-chip van je ID-bewijs. Dit blijkt wettelijk niet verplicht te zijn. Bij de andere grootbanken kun je je gewoon nog zonder selfie en zonder NFC-chip (her)identificeren of een bankrekening openen. Daarnaast is ook app-gebruik niet noodzakelijk, je kunt bij alle grootbanken nog via de computer of laptop bankieren als je dat wilt.

Gelukkig blijken er vele belangengroepen te zijn die opkomen voor toegankelijk bankieren voor iedereen. Onderstaand een overzicht van mijn eigen ervaringen bij de ASN bank en wat uit mijn bezoekjes bij de andere banken is gebleken. Die informatie wil ik via dit bericht graag delen, zodat je weet dat het ook anders kan. Verder lezen…

Brief naar fractievoorzitters: corona-app niet mogelijk voor stralingsgevoelige mensen

In verband met de bestrijding van het corona virus wordt nagedacht over apps om de besmetting te kunnen traceren. Ook op Europees niveau wordt daaraan gewerkt. In Nederland wordt dit waarschijnlijk ook beleid. Nu wordt nog gesproken op basis van vrijwilligheid, maar dat kan zomaar verplicht worden. Dat zou betekenen dat ook elektrohypersensitieve mensen verplicht zouden worden om een smartphone aan te schaffen. Nou, dat gaat bij ons niet gebeuren.

Ik heb inmiddels al actie ondernomen. Ik heb een persoonlijke brief geschreven naar minister De Jonge met een kopie naar minister president Rutte. Verder heb ik een brief geschreven naar alle fractievoorzitters. Deze brief kun je onderstaand lezen. Het is mijns inziens noodzakelijk om van ons te laten horen. Hoe meer hoe beter. Mijn oproep aan alle elektrohypersensitieve mensen is dan ook om een brief te schrijven naar de fracties en naar minister De Jonge. Verder lezen…