De schadelijke gezondheidseffecten van roken zijn decennialang ontkent, maar daar kunnen we inmiddels niet meer omheen. Deze week werd bekend dat de overheid het contact met de tabaksindustrie verbreekt. Er begint nu toch echt wat te bewegen. De vergelijkingen met straling zijn treffend.
De overheidsinstanties RIVM en NVWA stappen per direct uit de commissie die de normen voor het meten van teer en nicotine in sigaretten bepaald. Zij vinden dat de commissie te zwaar gedomineerd wordt door de tabaksindustrie, waardoor de volksgezondheid in het geding komt. Het zoeken naar andere eerlijkere meetmethoden is jarenlang tegengewerkt door de industrie. De ‘onafhankelijke’ voorzitter van de commissie blijkt voorheen 26 jaar bij Philip Morris gewerkt te hebben en was destijds betrokken bij een campagne om de misleidende meetmethode te handhaven. En 6 van de 8 commissieleden komen uit de tabaksindustrie. Verder lezen…
Afgelopen week was
Deze week was volop in het nieuws dat het ministerie van Economische Zaken overweegt om wettelijke normen vast te leggen vanwege de toename van straling door de komst van 5G. En zowaar ook een erkenning dat straling wel degelijk gevaren op kan leveren voor de volksgezondheid. Wel bijzonder dat het Ministerie van Economische Zaken het heeft over de volksgezondheid. Dat klinkt toch wat tegenstrijdig.
En alsof dat nog niet genoeg is komt nu ook de 5e generatie (5G) van mobiele communicatie al weer op ons af. Het 5G-netwerk zal met name gebruikt gaan worden voor het Internet of Things (draadloze communicatie met koelkasten, wasmachines, beveilingscamera’s, zelfrijdende auto’s, etc.).