Staatssecretaris Mona Keijzer (inmiddels demissionair) heeft op 18 december 2020 een concept-regeling ‘Ontwerpbesluit tot wijziging NFP t.b.v. 3,5 GHz-band‘ gepubliceerd. Via wijziging van het Nationaal Frequentieplan (NFP) wil zij per september 2022 de 3,5 GHz-band exclusief bestemmen voor mobiele communicatie via 5G. Over de verdeling zal een veiling plaatsvinden.
Over deze concept-regeling loopt nu tot en met 29 januari 2021 een internetconsultatie van de overheid, waar iedereen op kan reageren. In dit bericht meer informatie hierover. En ja, reageren blijft zinvol.


In onderstaand artikel deelt Marnix Lamers van Dialooggroep Stralingsbewust Utrechtse Heuvelrug zijn ervaringen en geeft hij praktische suggesties voor andere lokale groepen. Zo bleken bijvoorbeeld een goede verstandhouding met de griffie en informeel praten met gemeenteraadsleden van groot belang te zijn. We hopen met dit artikel ook jou te inspireren om constructief het gesprek aan te gaan met jouw gemeente.
Initiatiefgroep Platform Stralingsbewuste Raadsleden organiseert op zondag 8 november van 19.30 tot 21.30 uur speciaal voor gemeenteraadsleden het webinar ‘Gemeenten en 5G: autonomie, beheer, burgerparticipatie en volksgezondheid’.
Op zaterdag 17 oktober
Beste mensen,