Persbericht van Stichting Stop5GNL:
Op 17 juni is het hoger beroep tegen de uitspraak van 25 mei 2020 in kort geding officieel ingediend. De voorzieningenrechter heeft onze eisen onterecht afgewezen en een onjuist toetsingskader toegepast. De uitrol van 5G is volgens ons absoluut onverantwoord vanwege de te grote gezondheidsrisico’s.
De voorzieningenrechter heeft zich in haar oordeel eenzijdig gebaseerd op instituten zoals de Gezondheidsraad en het RIVM, die oogkleppen op hebben en zich uitsluitend baseren op inadequate richtlijnen van de ICNIRP, een private organisatie, met nauwe en bewezen banden met de telecom-industrie. De rechter oordeelt onterecht dat er geen onredelijke risico’s zijn bij de uitrol van 5G zolang ze zich aan deze richtlijnen houden. Verder lezen…
Vanwege de corona-maatregelen gingen we die middag één voor één met de lift naar de 7e verdieping van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Er was een grote zaal voor ons gereserveerd zodat alle aanwezigen op ruime afstand van elkaar konden plaatsnemen rond de vergadertafel. Aan het hoofdeind zat de staatssecretaris met daarnaast de voorzitter voor dit overleg: Ton Rombouts (tevens lid CDA-fractie Eerste Kamer en voorzitter Kennisplatform EMV). 

